Opdatering 05-07-2025
Kære H783-venner
Der har været lidt stille her på siden. Som tidligere skrevet skyldes de manglende arbejdsdage i juni, at jeg har haft mere end travlt med ombygning herhjemme og – ikke mindst – at Beaglehvalpen Manfred er flyttet ind og kræver opmærksomhed. Og selvom Martin har prøvet at holde dampen oppe, så har også han haft godt af en pause.
Nå – men vi SKAL jo videre, så i dag var den store dag, hvor arbejdet blev genoptaget.
Første punkt var lidt akut: Det hold, der reparerer på SM13 (sølvgrisen) skulle bruge adgang under køretøjet hvilket er naturligt og rimeligt nok. Vores 4 paller med sandblæsningssand befandt sig under skinnebussen (som anvist af den tidligere formand) og blev flyttet. Desværre udenfor under en presenning. Da sandet i fugtig eller våd tilstand er ubrugeligt blev det aftalt, at sandet skulle kranes indenfor dagen efter – noget der desværre ikke skete. Og selvom der blev lagt en presenning henover pallerne, så ved vi af erfaring, at blæsevejret i Gedser nok skal gøre det af med presenningens placering. Heldigvis er sandet godt emballeret, så vi så kun enkelte poser med dug på indersiden. Så første time af arbejdsdagen gik med at flytte Gungner, placere 4 paller i graven og flytte Gungner tilbage på plads.
Så kom turen til tenderens vand- og kulkasse: Martin fortsatte med at reparere på det vinkeljern, der udgør overgangen fra den lodrette ydervæg til det ny”monterede” dæk på venstre side. Rust har gjort det af med vinkeljernets vandrette del og denne erstattes nu med et stykke fladjern i samme dimension, som delen har haft. Der er ”lidt” svejsearbejde tilbage på det hæftede stykke fladjern, der er ca 150cm langt.
Næste gang – sikkert allerede kommende weekend (vi har jo noget vi skal indhente) – bliver fladjernet færdigsvejst, hvorved venstre side bliver færdig. Højre side skal lige finde sig i at blive slebet lidt hist og her ifm tilpasning af de nye plader, der forhåbentligt når at blive hæftet færdigt.