Opdatering 05-10-2025
2. november 2025
Kære H783-venner
Det bliver koldere, mere blæsende og mere fugtigt – også i Gedser: 13-14 grader, byger og så meget vind, at færgerne havde indstillet driften.
Men jeres utrættelige udsendte vil jo gerne have fremdrift på tenderen, så vi er klar til lokomotivet, når hjulene engang dukker op: Varme opfordrende tanker til værkstedet i Langå, hvortil hjulene er blevet flyttet fra Aalborg grundet pladsproblemer. Her skulle der være bedre værkstedsforhold….. Uanset hvad, så ser vi frem til at dette meget langstrakte delprojekt snart afsluttes.
Som i husker, havde vi et hængeparti fra sidst: Gribelisten i højre side ville ikke rigtigt på plads. Det blev der rådet bod på i dag idet 3 møtrikker blev løsnet, listens 2 dele blev gjort rødglødende hvorefter delene med en tang og nogle hammerslag kunne genforenes og nu sidder på plads, hvor den hører hjemme.
I tenderforvæggen er der placeret 5 rum til olie, lkf’s tøj, mad samt fyrbøderens tøj og mad. På vedhæftede tegning kan ses placeringen af disse skabe. Da førerpladsen ikke er helt tæt mod vind og regn, er der placeret en slags tagrende over hert skab, så eventuelt vand ikke løber ind i skabene. Fyrbøderens madskab (markeret med rød stjerne) manglede denne tagrende – så den fik vi produceret og monteret. Så provianten til den hårdt arbejdende kollega også fremover holder sig tørt.
Herefter havde vi planlagt at genmontere diverse beslag til skovle, ildragere m.m – alt sammen beslag, der måtte demonteres da vi har skiftet gangarealet ved siden af kulkassen. Men man skal ikke planlægge alt for meget, fordi
Pludselig dukkede Thomas op med en næsten færdig bremsestang som han har produceret for os, idet vi ikke fik den sidste af tenderens bremsestænger med fra Roskilde. Jeg vedhæfter tegning over ”bremsearrangement for tenderen”, der viser bremsestængernes placering. Når der bremses hiver bremsecylinderen via en stang i styrebukken, der bl.a. er forbundet med et sæt bremsestænger – et sæt i hver side. Disse bremsestænger flytter bremsetraverserne og dermed bremsehængere og bremseklodser fremad, hvorved bremsevirkningen opnås.
Som i kan udlede af tegningen, så kan der ikke bremses, når bare en enkelt bremsestang mangler. Det gør den ikke mere, idet den sidste bremsestang nu er færdig, monteret og grundmalet. Desværre havde vi ikke mere tid til at sætte trykluft til bremsecylinderen og kontrollere, at alt virker og bremser – måske efter en lille justering.
Det vil vi starte med næste gang, hvorefter de beslag, der blev syltet i dag, skal genmonteres, hvorefter vi går i gang med at lukke det store hul bag kulkassen.
Forrige
Opdatering 28-09-2025
Nyere