Opdateringer

Opdatering 09-10-2022

Kære H783-venner

Denne weekend var der igen arbejdsdag i Gedser. Pga forpligtelser havde vi denne gang delt os i 2 hold.

Lørdagsholdet var med til at indrette Gedser Remises nye værksted – der er lang vej endnu. Men som noget af det i mine øjne aller vigtigste var, at man under D857 fandt nogle vigtige stumper til tenderens akselkasser. Der er tale om træplader i poppeltræ, der slutter om akslen, hvor den går ind i akselkassen. Funktionen er at beskytte det indre imod intrængen af støv og urenheder. Pladerne ses liggende på arbejdsbordet og tegningen over akselkassen lader os lige ane dem på den ene led. Jeg har markeret dem med pile.

I dag stod den så på – man skulle ikke tro der var flere stumper – på afrensning og grundmaling af fjederplader og fjederskiver. Takket været vores venner i Limfjordsbanen har vi fået et sæt fjederplader og -skiver – dele, der ellers må være bortkommet i Roskilde. Jeg vedhæfter igen lige en tegning fra ”Damplokomotivet og Dets Betjening”, der med numrene henviser til de forskellige dele. Klik på billedet og se forklaringen der. Vi skal snart bruge delene, da lejerne forhåbentligt snart er klar og møtrikker og splitbolte er meldt delvist færdigt produceret på teknisk skole.

Dagens høst vises på et andet foto – og ja: Der har sneget sig en kobling til tenderen med ind. Den dukkede op i en grav for 14 dage siden, er blevet gjort gangbar og afrenset og grundet.

Inden hjemturen – mens grundmalingen tørrer – gik Martin så i gang med afrensning af lokomotivets fjederophængsarrangement. Det har ikke været skilt ad og indeholder nu en del sand, der skal fjernes. Der vises et foto af en fjederstav på indersiden af lokomotivrammen – og en tegning, der forklarer arrangementet bedre. Der er 16 fjederstave samt 8 fjederbalancer, der lige skal af, afrenses, smøres og monteres igen.

Fortsættelse følger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *