Opdateringer

Opdatering 29-01-2023

Kære H783-venner

Koldt, vådt og blæsende i Gedser i dag – men ingen hindring for dagens arbejdsdag.

Først og fremmest 1000 tak til alle jer, der siden i går har stemt på Gedser Remises projekt med hjemtagelse og opstilling af Marrebæk stations billetsalg. Da jeg slog opfordringen op i går ved middagstid var der 8 likes for projektet – her søndag aften er der 335. Det er skønt, at vi alle kan bevæge noget – men desværre mangler der stadig 165 likes, der gerne skulle være i hus senest fredag 3.2.23. Så hvis ikke du allerede har stemt, eller kender nogen, der vil, så kommer adressen her:

Dagens arbejdsdag var lidt indskrænket pga sygdom – 2 mand nede. Men vi andre knoklede bare mere derudad.

Jørgen, var gået i gang med at bearbejde det støbte leje. Der blev boret og afgratet smørehuller og enderne blev afrundet, hvoraf den egentlige skrabning blev indledt. Der skal skrabes mere på dette nye leje, så det passer 100% og vi skal nok også regne med det heller ikke bliver færdigt næste gang. Men det er på vej……

Morten og Martin blev færdig med skraberiet af det 5. af 8 lejer til tenderen. I mellemtiden havde jeg afrenset de ca 30cm lange bolte til akselkasserne på stålbørsten, så de nu ligner nye. Som belønning fik jeg lov til at samle akselkassen med leje, ny støvplade, ny fjeder og flotte bolte.

Lige pludselig fik Jørgen ideen, at nu var tiden inde til at løfte tenderrammen over på de 2 færdige aksler. Det er et øjeblik, jeg personligt har ventet på i over 10 år. Alle var med på ideen, og vi påbegyndte en større rangeringsøvelse. Denne gik ud på, at trille tenderrammen og tenderakslerne udenfor for at gøre plads til at kunne ”bjærge” 2 deployere under lokomotivrammen. Disse skal bruges til den kedelbærervogn, Ole og Peder skal i gang med at bygge. Ole havde allerede skaffet noget stål, der skal bruges og det blev læsset af troljen og lagt over på en mindre transportvogn. Deployerne står nu i sporet ved siden af.

Kedelbærervognen er en nødvendighed når kedlen skal have isat de sidste 12 støttebolte samt rør, overhederrør m.v. Kedlen, der i øjeblikket står på en gammel godsvogn (fladvogn) kommer ned i en højde, der muliggør arbejdet. Og når vi ikke længere har brug for fladvognen, så frigør vi pladsen i ½ spor, som den færdige tenderramme så kan stå i. Så: Klø på med færdiggørelsen, Ole og Peder 😉

Så kom det store øjeblik, hvor den store trolje blev startet……. Men desværre måtte det konstateres, at Gedser Remise er ved at skifte noget på kranstyringen, så kranen ikke kan benyttes. ØV. Men Ole tager kontakt til vedkommende, der har styringen under behandling og der er håb, at løftet kan foretages om 14 dage. Måske vi så også har det nye leje klar, så vi kan trille 3 tenderaksler under rammen der??????????

Hjulene blev trillet på plads under lokomotivrammen igen og tenderrammen blev vendt 180 grader, så dens placering nu svarer til hjulenes placering. Med andre ord: Efter noget tidskrævende rangering er vi klar til at løfte.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *