Opdateringer

Opdatering 05-05-2023

Kære H783-venner
 
Storm over Gedser i dag med temperaturer under 10 grader – tørt.
 
Arbejdsholdet i dag bestod af Martin – i ved ham, der skraber det nye leje. Det gjorde han også i dag og troede, han blev færdig. Desværre lød Jørgens dom over telefonen, at han (stadig) er godt på vej, men at der stadig skal skrabes mere, så lejet bærer på en større flade. Det fortsatte så en time efter frokost med det resultat, at Martin må på den igen næste gang. Respekt, han kan og vil blive ved.
 
I mellemtiden ”hyggede” jeg mig med reparation af lakken – primært omkring akselportene, hvor primært boltes og møtrikkers lak har taget skade af opretningsprocessen. I husker sikkert tidligere fotos, hvor den grå grunder kigger igennem og skæmmer det optiske indtryk. Det er fortid nu og jeg synes, dagens foto gengiver et flot udseende.
 
Et andet hængeparti var, at splitboltene der holder bremsehængerne, hver manglede en sikkerhedsholder udvendig på rammen. De er godt nok sikret på indersiden med 8mm splitter, men sikkerhed – især omkring bremserne – er nu at foretrække. Skulle splitten forsvinde vil holderen udvendigt forhindre, at splitbolten vandrer udad, hvorved en del af bremsearrangementet ville falde ned og blive uvirksomt.
 
Endnu et hængeparti bestod i, at montere bremseklodser på aksel 2 samt udskiftet den ene fejlmonterede på aksel 1 – den var til lokomotivets større hjul. Nu sidder der 4 bremseklodser på tenderen – flere er endnu ikke mulige, før de sidste aksler monteres. Aksel 3 afventer færdigskrabning af det nye leje, mens aksel 4 stadig er i Aalborg.
 
Bremseklodserne er monteret med en splitbolt på bremsehængeren og kan således bevæge sig frit omkring splitbolten. Det ville medføre, at bremseklodsens øverste del ville slibe på bandagen under kørslen. For at modvirke skal der monteres en stillepind (LON 22.38-2) som kan beskrives som en krog med en plade med langhul i midten. Stillepindens ”krog” stikkes ind i et hul i bremseklodsen og boltes på bremsehængeren med en lang bolt, der monteres i en spiralfjeder mellem hovedet og stillepinden. Bolten stikkes gennem bremsehængeren og sikres med en møtrik samt en split. Der er flere fotos, der forklarer dette stillepindsarrangement.
 
Mens dagen gik på hæld fortalte Martin om noget, han havde hørt om på teknisk skole: Blåning af metal. Dette går ud på at varme emnet op til mellem 300 og 400 grader for derefter at afkøle det i et oliebad. Processen medfører, at metallet bliver mere mørkt og skulle forhindre korrosion – rust. Da stillepinden vandrer på fjederen ved justering af bremseklodsen ved montage samt i takt med at bremseklodsen slides, så ville en lakering ikke gøre meget gavn: Lakken ville blive slidt væk. Vi besluttede os at prøve og resultatet ser lovende ud. Vi får se, om blåningen holder rusten væk.
 
Til allersidst lagde vi tenderens bremsestænger frem til Thomas, der har stillet i udsigt at komme på søndag og dreje splitbolte og skiver til bremsestængerne – ligesom han vil gå i gang med at fremstille den manglende bremsestang.
 
Der sker noget på H783 – også de lidt kedelige ting.
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *