Opdatering 26-09-2021
Kære H783-venner
For 14 dage løftede vi lokomotivrammen igen – denne gang i spor 1 for at give plads i spor 2 til etablering af værkstedet ved siden af sporet. Rammen kom igen fri af deployerne under den, men der var lang vej op til de 1450mm frirum over skinneoverkant, der kræves, for at hjulene kan trille ind under den. Vores løftetårne er af den manuelle slags – dvs. der skal drejes med håndsving. For at lette processen lidt, har vi indkøbt en luftboremaskine, der sammen med en selvbygget adapter skal overtage håndsvingenes langsommelige proces. Det gør den også – til dels. De 8 bars lufttryk, som vores kompressor afgiver, er lige nøjagtigt ikke nok til at kunne dreje mekanikken rundt – den skal understøttes af en frivillig med håndsving.
Denne krævede højde har vi opnået på dagens arbejdsdag. Puha. Troede vi. For selvom rammens nederste punkt nu svæver 1500 mm over skinnens overkant, så har vi lavet regning uden vært: Der skal være 1500 mm mellem skinnen og løftebjælkens nederste punkt – Ellers kan hjulene ikke trille ind under rammen. Så på den igen næste gang………
Ellers fik vi flyttet vores nyindkøbte brugte sandblæsetønde indenfor fra den container, den er blevet leveret i. Denne proces var heller ikke sådan lige til: Selvom der er hjul under, så er den en tung satan. Planen var, at troljekranen skulle gøre det meste af arbejdet. Desværre er troljen groundet indtil onsdag pga reparationer på kranen. Nå – men så måtte 3 frivillige og en sækkevogn klare ærterne. Vel ankommet på sin nye plads skulle den afprøves: Den virker – men desværre fungerer hverken afspærringerne af trykluft og sand. Peder er gået på jagt efter reservedele og til kunne fikse den om 14 dage – forhåbentligt.
Ellers er vi nået stykke tættere på at få hjulene renoveret færdigt: Regningen fra den tyske leverandør af de nødvendige 2 nye bandager er ankommet. Levering i Tyskland 1.10. Vi håber, datoen holder stik og gør klar til at betale denne lidt større regning i omegnen af DKK 50 tkr.