Opdateringer

Opdatering 24-10-2021

Kære H783-venner

Der er igen gået 14 dage siden sidste opdatering og jeg kan med glæde fortælle, at vi efter noget ”betaling af husleje” (læs strækningsvedligeholdelse) er kommet videre på maskinen.

Vi starter med de nye bandager, der stadig er i Tyskland. Jeg har fået meddelelse om, at de er produceret den 28. september 2021 – en tirsdag 😉 Desværre er de ikke på vej til Aalborg endnu, da producenten via leverandøren i løbet af ugen ville have accept af, at den ene bandage ikke overholder målene 100%. Den reces på ydersiden af bandagen, der kommer til at ligge an mod ydersiden af fælgen, er ikke 45mm +- 5mm men kun lige akkurat 40 mm. Dette betyder intet, da den alligevel skal drejes ned til omkring 20mm, så vi har naturligvis samme dag givet accept af afvigelsen. Nu venter vi spændt på at kunne dirigere lastbilen til afhentning – når vi har fået ”god ahead” fra leverandøren.

Lokomotivrammens løft, som vi troede var afsluttet for nogle uger siden, måtte vi lige fortsætte lidt på i dag, da vi havde forregnet os mht løftehøjde. Det, der var galt var at vi ikke havde taget højde for, at hjulene skal kunne trille ind under bageste løftebjælke. Efter dagens indsats er dette ikke noget problem mere – nu har vi et mindre problem i forenden, da vi af stabilitetshensyn har løftet rammens forreste ende for langt tilbage. Nu kan forløberakslen ikke komme på plads. På vej hjem fra Gedser har vi dog udtænkt en plan, så heller ikke dette skulle blive et problem. Vi kommer over de næste gange til at flytte de forreste løftetårne længere frem – det bliver et arbejde ”indimellem” de andre ting.

Ellers er vi kommet ind i et nyt kapitel: Askekassen. Denne sidder under fyrkassen og asken, slagger og lidt gløder fra de udbrændte kul falder ned i denne. Det siger sig selv, at den i det aggressive miljø lever et hårdt liv. Askekassen vil kun kunne løftes på plads så længe kedlen ikke ligger på rammen. Og selvom der er noget tid til at kedlen kan komme på plads kan vi lige så godt i ventetiden på hjulene renovere den. Først og fremmest: Den er i utrolig god stand, selvom den har været i drift for 50 år siden og var gemt væk udenfor blandt brombærbuske i Roskilde i 8 år. Der sidder dog nogle klapper, der kan regulere lufttilførslen til fyrkassen nedefra. Og disse klapper skal kunne fjernbetjenes fra førerpladsen med håndtag via nogle stænger. Klapperne skal kunne bevæge sig let – og det er denne funktion, ingen af klapperne har tilbage: De sidder urokkeligt fast.

Derfor er der ingen vej udenom: De skal af og både klapper og ophæng skal renoveres. Det er dette arbejde, der er gået i gang nu og første hold klapper er godt på vej til et nyt liv. Der er dog flere hele arbejdsdage gemt i askekassen og der vil nok komme flere fotos om også dette arbejde.

Nu skal der lige gennemgås nogle fabrikstegninger om affjedring af tenderen, så også disse dele kan renoveres i nær fremtid. Mere om også dette i løbet af nogle uger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.