Opdateringer

Opdatering 02-01-2022

Kære H783-venner

Nytåret ER skudt ind og (citat fra en større sportsbegivenhed i 2021 – delvist på dansk grund: = ”Vi skal ikke hjem – vi skal videre” 😊
 
Således havde 8 frivillige sat hinanden stævne i dag i Gedser Remise. Og jo: Der skete en masse ting i dag.

Peder fik sandblæseren til at virke. Og selvom kabinen stadig mangler lidt kærlighed kunne jeg ikke lade være med lige at prøve, hvordan rusten ryger af en bremsestang: Fotoet viser resultatet af 10 minutters blæsning. Bremsestangen til lokomomtivet er på et stykke af ca 40cm blæst rent hele vejen rundt. Vi er begejstret over, at det går så let. Bevares, der er mange, mange dele, der skal blæses, grundes og males men det ser indtil videre lovende ud.

Jørgen og Morten gik i gang med at måle tenderrammen op for at korrigere for dennes bananform – den buler 15mm ud på midten. Det vidste vi godt i forvejen fra Roskilde-tiden og fik allerede der oplyst, at det kan man godt rette sig ud af. Som sagt som gjort: Ved hjælp af den opspændte ledning (i mangel af snor) blev der opmålt, hvilke akselbakker der skal flyttes hvor meget og i hvilken retning. Næste gang skal der demonteres og tilpasses line-plader (underlægsplader), så bakkerne kommer lige derhen, hvor vi vil have dem. Jørgen har lovet, at evt. fræsearbejde vil kunne udføres hjemme i privaten 😊 På forhånd tak…….

Martin, Jonas og jeg blev sendt ned i en grav, hvor de 3 tenderaksler, vi har hjemme, skulle måles op. De mål, der blev taget var alle tilfredsstillende og vi kommer i den kommende uge til at bede vennerne i Aalborg om at måle den aksel, de har deroppe.

Samme gruppe fiskede så de bremsetraverser til lokomotivet op, så vi kan skille dele fra hinanden inden blæsning og maling. Desværre måtte vi konstatere, at vi mangler én bremsetravers, som vi har en forhåbning om, befinder sig i Aalborg. Skulle den ikke være deroppe må vi i gang med at forhøre os, om der er veterantogs-kolleger, der måtte have en sådan i overskud. Ellers kommer der ikke til at være nogen vej udenom at producere en ny. På grund af mangel på maskiner og værktøj måtte et sådant arrangement nok foregå ude i byen mod betaling ☹ Det gode er, at de dele vi har er mere end velegnet til renovering. Næste gang står den på adskillelse og – hvis vejret er tørt – sandblæsning og grundering.
Året 2022 er begyndt godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.