Opdateringer

Opdatering 11-01-2022

Kære H783-venner

Året 2022 er begyndt rigtig godt.

Først og fremmest har vi fået opgørelse over vores tilgodehavende i Dansk Jernbane-Klub. Af opgørelsen fremgår, at mange af jer har været os rigtig meget venligtsindede. I skal endnu engang have mange, mange tak. Og jeg gentager: Uden jer kunne vi ikke have gang i projekt H783, som vi har.
En anden glædelig begivenhed er, at vi af DJK-fonden har fået bevilget kr. 20.000,- til færdiggørelse af lejer på lokomotiv og tender samt stængerne. Set i lyset af, at der nu er yderst kompetente folk på sagen regner vi med at være arbejdsmæssigt og økonomisk i hus også med dette projekt. Nu mangler vi bare at udføre arbejdet samt modtage hjulene retur.

Hvad angår hjulene så er der gang i arbejdet i Aalborg. Seneste kontakt har været så sent som i dag i forbindelse med fremskaffelse af stålet til den nye drivtap, som skal fremstilles og ipresses. I husker: Mens maskinen stod opmagasineret i Frederikshavn var der nogle kreative remisearbejdere, der omsatte nogle lejer til noget flydende og erstattede bronce og hvidmetal med træ. Træ suger fugt og dette har medført nogle grubetæringer på tappen. Finansiering af hjul og tap er muliggjort af flotte bevillinger af Aage og Johanne Louis-Hansen fonden samt Ellehammerfonden.

Vi (stadig 😉 ) håber på og regner med i meget nær fremtid at skulle afhente hjul m.v. i Aalborg – så meget, så vi har varskoet vores ven og transportør Toni Larsen fra Slagelse Kloakservice – Anton PetersensEft. om at holde sig klar.

Vi fortsætter på lørdag med en arbejdsdag i den ellers coronalukkede Gedser Remise: Tenderrammen måles færdigt op, dele nedtages for at bearbejdes, der forberedes støbning af leje, bremsetøj sandblæses og grundmales m.v. Opdatering følger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.