Opdateringer

Opdatering 10-04-2022

Kære H783-venner

Solskin i Gedser i dag – dog stadig blæsende og koldt. Men pyt: Det meste af dagens aktiviteter foregik indenfor i en forøvrig bemærkelsesvis kold remise.

Allerede i går var 3 frivillige i Gedser for at flytte rundt på ting – herunder vores askekasse, som “venlige” folk i Gedser havde placeret udenfor. Den er nu tilbage i tørvejr og afventer montering på rammen, når kedlen engang er klar. Desuden var H783-Gruppen med til strækningseftersyn (især tændsteder til overkørslerne) op til de forestående kørsler på banen.

Første punkt på dagens dagsorden var oprydning og påbegyndelse af indretning af det nye værksted, som Gedser remise har fået indrettet for de fondsmidler fra RealDania, som også i med jeres likes har været med til at opnå. Der blev flyttet rundt på diverse skabe samt reoler. Noget er røget ud, fordi H783 Gruppen har fået doneret nye skabe samt kraftigere reoler. Og som rosinen i pølseenden fik vi løftet vores drejebænk op på en palle, så den er klar til at blive flyttet til Gedser’s nye værksted, når vores dygtige trolje- og kranfører er kommet fra påskeferie.

Det egentlige arbejde på maskinen bestod i flere afsnit: Jeg vedhæfter en tegning over anordningen af bremsestænger på maskinen. Som tidligere nævnt, er vi ved at afrense, grunde og male alle bremsedele til lokomotiv og tender. Peder tog sig i dag “kærligt” af både lokomotivets og tenderens variable bremsestænger. Variable, fordi hver stang er delt i to. Den ene del har almindeligt gevind en den ene ende – den anden del har linksgevind i den ene ende. Begge halvdele er så forbundet med en 30 cm lang “møtrik” og man kan således indstille den ønskede længde på bremsestangen, når bremserne engang skal monteres. Det skal de, når fjederarrangement og hjul er monteret. Gevindene sad også her urokkeligt fast. Men en gammeldags smed med en masse tricks og ikke mindst varme “i ærmet” fik dog løsnet rusten og gevindene. Næste trin er sandblæsning i kabinen samt grunding, maling og smøring af gevindene – så er delene klar til at smutte på plads. Der udestår en dag yderligere med flere gevind 🙂

 

Jørgen og Nikolaj fik afsluttet en stor delopgave med opretning af tenderrammen. De sidste underlægsplader blev monteret og som en prøve løftede vi de forhåndenværende 6 akselkasser til deres respektive porte og konstaterede, at allesammen kører op og ned som ønsket. Endnu en milepæl er hermed nået.

Nu skal der støbes et leje, som mangler i den ene akselkassetop og jeg skal i markedet for at indkøbe Frederik VIII Metal (hvidmetal) samt Tintoy pulver, der skal bruges til støbningen. Martin Kjær er sat til at fremstille en beholder/gryde, der skal bruges til støbningen. I kan være sikre på at der berettes om støbningen af lejet samt tilpasning af de resterende lejer.

Mere herom senere – vi er stærkt på vej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.