Opdateringer

Opdatering 21-05-2022

Kære H783-venner

Efter sidste weekend blev brugt i det betalte arbejdes tegn mødtes vi 3 frivillige i Gedser i dag.
Første opgave var, at indskrænke os lidt i spor 1. Gedser Remise vil i løbet af 3 uger skifte vores port der og smedene skal til i den kommende uge og pille beslag af porten. Heldigvis har vi jo allerede løftet lokomotivrammen, så tenderhjulene blev trillet ind under denne. Det bliver lækkert at få en helt ny, tæt port der ovenikøbet kommer til at åbne og lukke let, når lokomotivets hjul kommer hjem fra Aalborg.

Den ene afdrejede drivtap på disse er sendt til indsatshærdning og er lovet tilbage i uge 22 og skal presses på plads som noget af det sidste arbejde. I ventetiden er vi stillet i udsigt, at bandager og sprængringe bliver monteret inden da. Dvs at vi er stillet i udsigt at kunne afhente lokomotivets hjul m.v. i weekenden 11/12.6.22.

Folkene i Aalborg restaurerer som bekendt D825 og har en del reservedele liggende på DJK’s lager i Marslev. Vi er blevet spurgt om vores transport, der kører tomt til Aalborg, vil kunne tage disse dele med på vejen derop. Det vil vi hellere end gerne hjælpe til med – man er vel kolleger. Den eneste knast, der kan forhindre denne hjælp er, at reservedelene lige skal pakkes for at kunne læsses hurtigt. Chaufføren skal nemlig ikke fanges af køre-/hviletidsbestemmelserne. Vi håber, at D825 gruppen kan nå at få dette på plads, selvom de har travlt.

Næste opgave var, at få monteret den nyfremstillede fjederbalance på tenderrammen. I husker måske, at vi måtte få nyfremstillet den, da den ikke var med i samlesættet. Dansteel skar den ud og Jørgen bearbejdede den. Den passer fint, men måtte lige “overtales” lidt, for at komme på plads. Men der er den nu og afventer udbedring af opståede lakskader. Det tager vi, når tenderens undervogn er færdigmonteret.

De 3 andre fejderbalancer blev malet sidste gang i dag og vil blive monteret næste arbejdsdag. Glædeligt, at montagearbejdet nu går i gang igen.

Ellers har vi tidligere – og igen i dag – været flittige med sandblæseren og malerpenslen. Vi har tidligere fundet dele fra andre lokomotiver, der har været og vil blive monteret igen på H783. I dag fandt vi så første del fra en anden H2’er: Tenderens forreste bremsetravers stammer fra søster H787, der blev udrangeret i 1967 og ophugget i Skive i 1968. Forbindelsesstykkerne til tenderen sidder i bunden af akselkasseporten og lukker porten forneden, når akselkasserne med hjul er monteret. Disse blev sandblæst i dag og grundmalingen tørrer også på dem. De skal bruges som nogle af de næste dele…….

Ellers får i også et billede af færdige bremse- og affjedringsdele. Dem har vi lagt på lager under den løftede lokomotivramme – klar til montering.

Næste arbejdsdag fortsætter med sandblæsning, maling samt måske montering af lidt flere dele.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.