Opdatering 12-11-2022
Kære H783-venner
Lunt vejr i Gedser i dag, ingen sygdom, friweekend: Arbejdsdag på H783.
Som i husker, så malede vi en del fittings til tenderens affjedring sidste gang. Disse dele er tørret grundigt i mellemtiden og skal bruges når hjulene engang er kommet under rammen. Delene er i dag placeret på deres respektive fjederstave så de er på plads, når lejerne er tilpasset, hjulene med lejer placeret på deres repsketive pladser og fjedrene monteres. Udover lejerne har vi eet hængeparti tilbage på dette område: Møtrikkerne i M40rundgevind, som Henning Oettinger har sat i produktion på en teknisk skole. Gevindet er specielt og møtrikker med dette gevind, der passer på fjederstavene, kan ikke sådan uden videre købes. Med den ildhu Henning lægger for dagen er jeg sikker på, møtrikkerne kommer ”just in time”.
Martin fortsatte og afsluttede næsten sit projekt med at afrense lokomotivrammens affjedringsarrangements bevægelige dele for sand og fik god brug fra det tidligere af Henning leverede værktøj. Han mangler nu kun at sikre alle genmonterede bolte med sikringstråd. Mon ikke det kommer på plads næste gang? Men Martin har allerede fundet ud af med sig selv, at dele af styringsarrangementet af askekassens klapper skal have en lignende tur….. Godt han er så ihærdig.
Vi mangler stadig at blive færdig med at tilpasse lejerne til de 3 tenderaksler, vi har hjemme. Og ja: det i maj måned nystøbte leje bliver formodentligt snarest bearbejdet, så det også kan få sin påkrævede fintilpasning.
Da ingen af de tilstedeværende har praktisk erfaring med denne skrabning af lejer, har Jørgen tidligere instrueret os, uden at vi dog kunne færdigmelde noget leje endnu. Derfor kastede jeg mig over opgaven i dag så godt som muligt. Man begynder at indsmøre sølen i mærkefarve, hvorefter lejet lægges på sølen. Der rokkes frem og tilbage og sidelens hvorefter lejet løftes op til inspektion. Målet er, at lejet skal ligge fast på sølen uden sideslør samt – ikke mindst – at mærkefarven fortæller, at lejet bærer overalt over en flade af 120 grader. Jeg har prøvet at fotografere disse skridt – læs venligst kommentarerne til billederne. Resultatet af dagens anstrengelser, der udover skrabning indebar mindst 50 løft af 30 kg tunge lejer fra sølerne til arbejdsbordet, er, at jeg er rimelig sikker på at 2 lejer er klar til montering, mens der er 2 lejer, der kræver særlig inspektion og forhåbentlig godkendelse af ”mester fra Næstved”
Og tilsidst en spændende oplysning: Vores hjul lader til at være i ”opløbssvinget” i Aalborg. Der blev forespurgt om en mulig afhentningsdato i slutningen af måneden, der desværre ikke kan lade sig gøre af praktiske årsager – der ledes i skrivende stund efter en anden dato.