Opdatering 21-01-2024
Kære H783-venner
Vintervejr i Gedser også i dag – med kulde og blæst.
Dejligt, vi havde indendørs opgaver. Planen var, at vores efterhånden velkendte trinarrangementer skulle endeligt på plads på siden af tenderrammen, for til sin tid at udgøre adgangsvejene til førerhuset.
Vi startede med at male trinarrangementernes anlægsflader mod tenderrammen med et meget tyndt lag sort maling, som vi fik til at tørre inden den endelige montage.
Igen havde vi haft mulighed for at låne det fornødne værktøj hos vennerne i Nordsjælland og sammen med vores fine magnetboremaskine blev tappene hurtigt sat.
Resten af arbejdsdagen gik naturligvis med at male trinene – hvilket er lidt af en udfordring med kun 6-7 grader indenfor i remisen. Vi mener vi fik malingen til at dække godt – men jeg vil ikke udelukke, at de kommer til at få et lag mere. Nogen af billederne gengiver nogen af trinene, som om der er en masse fnuller, der er blevet malet. Det må være telefonens kamera, der ikke rigtigt har magtet opgaven her – virkeligheden ser meget pænere ud.
Vi er ved at nå til et punkt, hvor vi snart ikke kan finde på mere at lave, førend de længe ventede hjul kommer hjem. Det er oplyst her i weekenden, at der arbejdes på højttryk med de sidste 2 lokomotivaksler – den sidste tenderaksel, forløberakslen og 2 kobbelaksler skulle være færdige. Hvad er derfor mere nærliggende end at sende en stafet afsted til Aalborg for at hente tenderakslen og – måske – Kraus-Helmholtz-boggien. Så kunne Martin afslutte tenderlejeskraberiet og K-H-boggien allerede blive forberet til afrensning, maling og lejeskrab. Det er lidt ærgerligt at skulle bruge penge til en sådan ekstra transport, men vi skal jo kunne lave noget.