Ikke-kategoriseret

Opdatering 08-09-2024

Kære H783-venner

Årets iflg dagens vejrudsigter for den næste uge sidste sommerdag blev tilbragt i Gedser. Tørt vejr, solskin og masser af varme – også indenfor i remisen.

Vi havde store planer: Vi ville starte med at slibe sølerne på forløberakslen, måle den og akslens sideforskydning i lejerne og starte med at…… skrabe lejer. Alt imens ville jeg samle nogle af Krauss-Helmholtz Boggiens dele. Nærmere betegnet svingbjælken og fjederhuset, indeholdende en stor spiralfeder, der skal midtstille arrangementet efter gennemkørsel af sving. Forklaring af disse dele ses på vedhæftede tegning.

Vi kom godt fra start: Flyttede tenderrammen ud i det fri og kørte svingbjælke og akslen frem. Men hurtigt viste dagens tilbageslag sig: Sølerne er angrebet af gravrust i en sådan grad, at afdrejning af sølerne er uundgåelig. Hvis i ser på de 3 fotos, så ser man nogle halvstore rustpletter, der går i dybden på sølen. Placeringen af disse rustpletter svarer til placeringen af lejets 4 smørehuller. Konklusion: Sikkert under opstilling på CvK må der igennem længere tid via trækkassen være trængt vand ind i lejet. Vandet er så via smørekanalerne havnet på sølerne og har bevirket rusten. Vi afbrød arbejdet og skal nu til at finde et sted, der har en drejebænk tilstrækkelig stor til at kunne optage en aksel med hjul med en diameter på omkring 1200mm. Og stedet skal også være villig og kompetent til at påtage sig opgaven og helst være placeret i Østdanmark – helst på Falster, Lolland eller Sydsjælland.

Såfremt én af jeg skulle kende sådan et sted, må i hellere end gerne skrive det her eller i en personlig besked til mig.

Akslen blev trillet på plads under lokorammen, hvorefter vi trak Krauss-Helmholtz-Boggiens svingbjælke frem på sine deployere. Herefter blev fjederhuset løftet på plads og boltet fast, hvorefter begge – nu samlede – dele genindtog pladsen under lokorammen, for igen at give plads til tenderrammen.
Herefter fortsatte arbejdet under lokomotivet med at afrense fjederhuset grundigt for gammelt snavs og smøremiddel. Pufferne der skal sidde på hver sin side af spiralfjederen i fjederhuset blev også afrenset, hvorefter vi komplettede spiralhuset efter at have forspændt fjederen, så møtrikkerne kunne stamme konsollerne på plads. Denne ”herlighed” bliver malet sort næste gang for at være klar, når Truckstellet (del 3 på tegningen) har fået skrabet lejer og tilpasset disse til de til den tid nyafdrejede søler.

Et sidste hængeparti – slibning af svejsningerne omkring de ydre tendertrin på vandkassen – blev også klaret for det ene trins vedkommende. Vi kan konstatere, at svejsningen har fin indbrænding og helt sikkert er vandtæt. Men selvom Martin ved isvejsning har gjort sig mere end umage med at få delen på plads, så må vi indse, at vi kommer til at bruge spartel efter sandblæsning og inden maling af vandkassen. Mængden af spartel bliver dog heldigvis meget begrænset.

En arbejdsdag, hvor vi efter dagens konstatering med gravrust i sølerne kørte lidt slukøret hjem. Men det skal nok blive godt til sidst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *