Opdateringer

Opdatering 03-11-2024

Kære H783-venner
 
Det er blevet efterår i Gedser og temperaturerne svarer til dem man kan forvente efter overgangen til normaltid.
Dagens opdatering indeholder ikke så mange fotos men arbejdsdagen var givtig med fortsættelse af tidligere arbejder.
Peder har nu meldt 3 af i alt 4 skvulpeplader klar. Nr. 4 er hæftet og svejses næste gang. Herefter mangler der så at retablere de lodrette afstivningers nederste ca 10cm og svejse dem fast til skvulpepladerne. Dejligt.
 
Martin og jeg gik i gang med projekt ”tøm tenderforvæggen” for fittings m.v. Der er tale om f.eks. inspektionsluger, låger til kulkassen, vandaftømningshaner af messing samt – ikke mindst kulbakken. Sidstnævnte var en tidssluger fordi pladsen er begrænset flere steder. Nå – af kom den men der skal lige slibes resterne af de gamle svejsninger, før den nye kulbakke kan svejses på.
 
Vi fik også afmonteret inspektionsluger og låger og har også ”befriet” dem for messinghængslerne. Et arbejde, der fortsættes næste gang.
 
Dagens udbytte lyder ikke af så meget, men: ”Tingene tager altid længere tid end man regner med”…
 
Vi arbejder også videre med H783, når vi ikke er i Gedser. F.eks. har Martin fremstillet skærefiler til de 3 10mm plader, der kommer til at udgøre den nye kulbakke. Filerne er sendt til smeden, der i nær fremtid har lovet at skære pladerne til. For resten tak for tippet mht bukningen af den ene plade: Den tager vi til os og skærer halvvejs i pladen nedefra, bukker den opvarmede plade over en kant og svejser skæringen til igen bagefter.
 
Vi har også været ”ude i byen” og boret hullerne op til hele 48mm i de plader, der kommer til at være den nye bremsestang. Og så ligger vi i konkrete forhandlinger om afdrejning af sølerne på forløberen samt flugtboring af lejerne til denne. Det bliver spændende at få en pris og tidshorisont på udførelsen af disse arbejder, som der ingen vej er udenom.
Som i kan se, så har vi i år haft store udgiftsposter og får flere i det nye år. Flere af jer har været venlige at donere store og små beløb til projektet. Men uanset hvor meget det er mig imod vil jeg bede flere af jer om at sende beløb til projektet. Det er sådanne donationer, der muliggør projektets fremdrift og at jeg kan skrive disse opdateringer……
 
Mulighederne for at sende donationer er anført øverst på denne væg. Og selvom jeg gerne ville takke hver enkelt, så får jeg ikke giverens navn for donationer med skattefradrag via Dansk Jernbane-Klub oplyst.
 
Vi fortsætter…..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *