Opdatering 20-10-2024
18. november 2024
Kære H783-venner
Mildt efterårsvejr i Gedser i dag – gode ramme omkring dagens arbejdsdag, der foregik indendørs.
Vi fortsatte med at samle Krauss-Helmholtz Boggiens svingbjælke – nærmere betegnet bladfjederarrangementer på begge sider, der efter gennemkørsel af sving skal være med til at returnere arrangementet i ligeudstilling. Forklaringerne til disse udtryk -herunder tegningen – kan ses i sidste indslag. Vi har som bekendt ikke en målfast tegning over dette og må ”nøjes” med den fra ”Damplokomotivet og dets Betjening”, der ikke er målfast. Dagens opgave bestod i at finde ud af længden på de rundpinde, der går mellem hver bladfjeder og lejet i midten. Vi regnede os frem til en længde, som så blev skåret af en af vore rundstokke fra lageret. Desværre var disse for korte, fordi lejet ikke kunne nå til de stillinger sideværts, som slidmærker i bronceskoene indikerede det havde været før. Efter lidt afkortning fandt vi så frem til de rigtige mål. Vi er ved at afgive ønske til vores samarbejdepartner om at dreje 2 rundpinde i disse mål. Endelig samling afventer disse pindes fremkomst.
Herefter lukkede vi hængepartiet med svejsningerne omkring de udvendige trin i vandkassen. Svejsningerne har nok været vandtætte, men kunne tåle lidt eftersvejsning hist og her med efterfølgende slibning. Dette blev klaret og der skal ikke gøres mere her. Tjek.
Peder – i ved: Ham der isvejser nye skvulpeplader i bunden af vandkassen – holdt fri i dag. Så der var plads til Martin og jeg til at komme ned i vandkassen og se en status på dette arbejde. Peder er godt på vej til at afslutte projektet i løbet af et par arbejdsdage (håber vi), og vi er positivt overrasket over svejsningernes kvalitet.
I mellemtiden kan vi få tiden til at gå med at tage os kærligt af tenderkassens forvæg, der samtidigt er førerpladsens bagvæg. Vi har lavet status og fundet nogle vandhaner, der ikke tåler forårets sandblæsning. Disse og enkelte andre dele skal lige demonteres. En enkelt ”skuffe” i tyndplade er gennemtæret og skal nyfremstilles. Den største opgave her bliver dog at skære den gamle kulbakke ned (Det er her, fyrbøderen tager kullene med fyrskovlen, for at kaste dem på risten), fremstille en ny da den gamle har udtjent sin værnepligt og svejse den nye på på samme sted.
En stor udfordring bliver, at kulbakken skal fremstilles i 10mm stålplade. Den forreste kants yderste 60mm skal bukkes (puha), så kanten er 30mm højere end bunden af pladen. Vi må se, om vi kan klare det med masser af varme…… For at i kan stifte bekendskab med kulbakken, vedhæftes Frichs’ tegning. Dagens sidste gerning bestod i at begynde på at skære den gamle bakke ned. Det lykkedes meget godt, idet snittet som ønsket gik lodret ned og fjernede det meste af svejsningen på undersiden.
På vej hjem mødte vi Thomas, der har fræset og boret dele til den nye bremsestang. Hullerne skal ”bare lige” bores op til ø48mm – et problem, når man ikke kan låne sådan en størrelse. Men vennerne i Rungsted har sådan et bor og lovet at bore hullerne op til ønsket størrelse. Lige nu ligger delene hos mig og jeg håber, vi kan få boret hullerne op på onsdag, så Thomas kan fortsætte i Nakskov.
Forrige
Opdatering 06-10-2024
Nyere