Opdatering 25-04-2021
Kære H783-venner,
I dag har vi været i Gedser igen – desværre løb min telefon tør for strøm, så jeg kan ikke illustrere dagens resultater….. 🙁
Som i husker samlede vi lokomotivets trækkasse for 14 dage siden. Dagen begyndte da også med, at vi lige måtte finde 17 bolte med tilhørende skiver og møtrikker på lageret og fiksere indmaden endeligt. Tingene passer godt sammen – måske for godt. I hvert fald måtte der en del justering frem og tilbage til, før alle bolte nu sidder på plads og er efterspændt.
Herefter blev lokomotivrammen trukket udenfor idet det nu var blevet tid til at montere toppladen af trækkassen. Denne plade er 14mm tyk (!!!) og giver hele trækkassen den nødvendige stabilitet, når hele togvægten belaster denne. Det siger sig selv, at denne plade er tung og ved at montere den udenfor kunne vi gøre brug af troljekranen til at løfte den på plads. Der ligger den nu, men er endnu ikke boltet fast. Det sker om 14 dage – boltene er fremfundet og ligger klar.
Troljekranen skulle herefter på en ny opgave: De tykke gummiplader, vi havde lagt over graven i spor 2 for at maleren havde noget at gå på, skulle delvist fjernes, så vi kan komme ned på reservedelslageret i graven under sporet. Det blev også klaret, men ting tager tid, når der er 20 plader med en vægt på omkring 200kg…….
Et andet arbejdshold var beskæftiget hele dagen med at forbedre vores løftebjælker. Der mangler lidt svejsninger i forbindelse med et sikkerhedsarrangement, der skal forhindre bjælkerne i at hoppe af tårnene under ugunstige forhold. Holdet er godt i gang, men er ikke blevet færdig. Fortsættelse her også om 14 dage.
Så i kan se: Der knokles i Gedser – men da der blev fotodokumenteret sidst, havde fotos af dagens dont ikke vist så meget nyt.
Næste gang er telefonen opladt – håber jeg.