Opdateringer

Opdatering 22-05-2021

Kære H783-venner,

I dag vil jeg ikke gå tiggergang – tværtimod. 1000 tak for alle de bidrag, i har sendt os siden sidste opdatering. Det luner!!!! Og vi har straks omsat en del af pengene til de nødvendige bolte, skiver og møtrikker, der skal bruges under projektets nuværende status.

Der har været arbejdsdag i Gedser i dag og udover os sædvanlige gamle travere kunne vi hilse på Villy og Bent. Begge er kollegaer tilbage fra Roskilde-tiden og det er skønt at kunne genoptage samarbejdet. Selvom der grundet pinsen var et vist frafald, så havde vi alligevel 3 arbejdshold i gang.

Jonas fik færdiggjort lokomotivets forreste trækkasse – sådan da. Der mangler et par bolte i de bageste hjørner, som kommer på plads næste gang. Og så mangler der en tynd beskyttelsesplade, der kommer ovenpå den tykke plade med alle inspektionshullerne i, så man komme til at gå på trækkassen når f.eks. røgkammeret skal renses. Grundet til, at denne ikke er monteret endnu er, at den tykke plade, der holder sammen på al mekanikken, lige skulle have en gang sort emalje-maling, så gravrusten får så dårlige betingelser som muligt. Også malingen klarede Jonas.

Bent og Peter tog sig af tenderens forreste trækkasse. Som i husker, så kom det midterste optag af lokomotiv-tender-kobling på plads sidste gang. I dag blev bolthullerne revet op og pasbolte isat. Desværre var der ikke plads nok forneden, så bremseakslen forneden måtte lige demonteres først. Det gik dejligt nemt med denne del, der har været monteret for nyligt – bortset at også denne del er ret tung. Optaget sidder nu urokkeligt fast og er klar til at holde tenderen fast til lokomotivet. Næste gang kommer styrene til de i forhold til køreretningen skråt anbragte 2 slingrepufre på plads og vi går i gang med at dreje 30 cm lange pasbolte på vores drejebænk. Stål, skiver og møtrikker er indkøbt og gevindbakke og lang rival er blevet doneret – tak til Henning.

Det tredje arbejderhold bestod af Villy og mig. Mens Villy stillede sine færdigheder på drejebænk til rådighed, da der skulle tilpasses boltboveder, så gik jeg til hånde hist og her og kan ikke mindes, hvornår jeg sidst har tilbagelagt så mange skridt. Man er vel ikke en “doven lokomotivfører” til dagligt for ingenting. 😉
 
Og selvom en del af os gik til Gedser Remises årlige generalforsamling kl. 15, så synes jeg alligevel det var en mere end succesfuld arbejdsdag.

Næste arbejdsdag bliver muligvis allerede om en uge, hvor jeg desværre er forhindret af arbejdsmæssige årsager. Jeg håber, Peter og Bent tager et par fotos, så der også kan opdateres der. Ellers er jeg med igen om 14 dage, hvor der skal snurres og monteres pasbolte og løftebjælkerne forhåbentligt nærmer sig deres færdiggørelse.

God pinse
Christof

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.