Opdateringer

Opdatering 29-01-2022

Kære H783-venner

Vi trodsede den truende storm og tog til Gedser igen. Jørgen og Nikolaj havde sammen med 5 stk. akselkassebakker sat os stævne.

Akselkassebakkerne er en slags vinkel, hvoraf der sidder 2 stk i hver udsparing i rammepladen. Der er en udsparing i hver side til hver aksel – dvs. 8 udsparinger med i alt 16 akselkassebakker. På hver akselkassebakke er der boltet en glidebakke, der styrer akselkassens bevægelser i forbindelse med affjedringen – dvs. op og ned. Der sidder 2 akselkasser indeholdende hvidmetallejer på hver hjulaksel – dvs. 8 akselkasser i alt. Puha – sikke en masse fagudtryk omkring dette. Hvis det er lidt uklart, har jeg prøvet at forklare lidt under kommentarerne til dagens fotos.

I øjeblikket går øvelsen ud på, at få disse akselkassebakker til at sidde lige efter hinanden, selvom rammen er 15mm bananformodet på midten. Jørgen har fræset lidt af hist og her og ladet ligge line-plader ind andre steder. Så i tenderrammens venstre side sidder bakkerne nu på række. Kontrolopmålingen bekræfter dette.

Herefter blev der opmålt afstand til højre sides bakker. Disses centrum skal gerne sidde i en afstand på 1970mm, der svarer til afstanden mellem begge akslens sølers centrum. For at opnå dette mål skal der fræses lidt af en enkelt bakke, mens der skal justeres med line-plader i forskellig tykkelse for resten. Jørgen fræser igen og får skåret linepladerne i de rigtige mål til næste gang. Om 14 dage skulle 1 etappe af justeringen af tenderundervognen gerne aflsluttes alle hjul køre på række.

2 etappe kommer til at indebære, at få akslerne til at køre nøjagtigt vinkelret på længdeakslen. Det kommer til at ske ved justering af glidebakkerne – igen ved fræsning og underlægsplader – men herom en anden gang.

Resten af dagen gik med at få afsluttet adskillelsen af lokomotivets bremsetøj – vi havde jo stadig et hængeparti sidst. Igen blev varme, store hamre og dorne fundet frem og vi blev færdige med det også. Vejret (og tiden) var ikke til udendørs sandblæsning i dag, så det har vi tilgode. Om vi adskiller resten af tenderens bremsetøj først, må tiden vise.

Tilsidst blev der investeret 1 time i noget, visse frivillige (nok os alle) ikke er så gode til: Oprydning. Det er lidt udfordrende, når nu Gedser Remise er i gang med etablering af værksted, men nu ved vi da, at alle hamre, fastnøgler, dorne m.v. ligge i vores værktøjsreol.

Fortsættes………..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.