Opdateringer

Opdatering 13-02-2022

Kære H783-venner,

Den lange, besværlige men også spændende, lærerige og fornøjelige vej fortsætter ufortrødent i Gedser. Husk på, vi om 5 år håber på at have et dejligt lokomotiv køreklar for egen damp og med den fremdrift, der er i projektet for tiden, er ingen af os i tvivl om, at vi når dette spændende mål.

Derfor var der igen i dag arbejdsdag i Gedser. Og skønt, at intet arbejde forhindrede mig selv i at deltage. Jørgen, Nikolaj og Jonas fortsatte med opretning af tenderrammen. Man er nu nået til sidste etape på rammen – nemlig at få hjulene til at køre parallelt med længdeakslen. Det klares ved at forskyde glidebakkerne i akselkasseportene med hhv lejn-plader (underlægsplader) og – for enkeltes vedkommende – en lettere bearbejdning på anlægsfladerne. Det ene af de vedhæftede fotos viser, at den højre glidebakke er flyttet med montage af pladerne – sidstnævnte kan lige anes i toppen. Bakken overfor er blevet demonteret og befinder sig lige nu på ”hospitalet” i Næstved for bearbejdning. For ikke at overbelaste ”personalet” i Næstved har man vurderet, at vi tager to aksler denne gang og så de sidste to om 14 dage. Det skal ende med, at der er plads til at akselkasserne, der kommer til at sidde på akslerne, ubesværet skal kunne følge fjederbevægelserne op og ned. Dvs. afstanden mellem bakkerne skal være akselkassens bredde plus en af Jørgen oplyst tolerance, som jeg ikke kan huske 😊
 

Som det fremgår af 2 yderligere fotos, er akselkasserne lagt op ved siden af de porte, de skal monteres i. Alle tilstedeværende akselkasser er mærket behørigt med ”H783” og deres placering på rammen. ”Tilstedeværende”, fordi vi forventer en efterlevering af sælger af underkasserne til 3 aksel på venstre side og 4 aksel på højre side. Via DJK’s formand Henrik Bang tages der kontakt til sælger, der har ønsket kommunikationen på denne måde.

Dagen fortsatte med at vi kunne konstatere, at Gedser Remise under oprydning på sporarealet har fundet en palle med sider indeholdende ”reservedele til H783”. Jeg ved ikke hvordan den var havnet udenfor, men nogle ”venlige sjæle” havde sat motorbeklædningen til Nykøbing Sukkerfabriks Traktor henover den. Den var således godt gemt for os, der har ledt efter tingene, men for det mindste har den stået beskyttet og det er rart, vi nu har næsten alle dele til lokomotivets og tenderens bremsetøj samlet.

Peder og jeg gik straks i gang med at demontere ”fittings” på tenderens bremsehængere, så vi næste gang kan sandblæse og grunde disse dele. Herefter følger lokomotivets bremsedele, der skal have samme omgang.

En anden ting, der er sket er, at vi har måttet få fremstillet en fjederbalance til tenderens affjedringssystem. Det er den nærmest rombeformede jernklods i 50mm’s tykkelse (!!!). Også den er nu til videre forarbejdning i Næstved for at bringe den i sin endelige form og blive forsynet med de 2 manglende huller i enderne. Jeg synes det er en utrolig flot flammeskæring, Unisteel har præsteret. Tak til dem.

Og endelig er der i går sket det glædelige, at vores ”jyske afdeling” i form af frivillig Rasmus Mikkelsen, har kunnet afhente 2 gaver fra Mariager Handest Veteranbane. Der er tale om de 2 bandager, vi mangler til den ene aksel til tenderen. Som i husker, har sælger leveret 1 aksel med nedslidte bandager, der nu skal skiftes. Der er et par billeder fra transporten. Begge bandager hygger sig lige nu på værkstedet i Aalborg og afventer indvendig bearbejdning, så de kan monteres i samme arbejdsgang, som lokomotivets bandager monteres. Glenn har tilkendegivet, at han går i gang med dette i kommende uge. Vi glæder os til at alle hjul mv vender tilbage til Gedser.

Som i kan se: Der sker noget på mange fronter. Hvis i måtte have lyst til at deltage i arbejdet, så har vi aftalt næste arbejdsdag til
*søndag den 27.2.2022 kl 10:30 til ca kl. 17:00.*

Udover den tilfredsstillelse, arbejdet giver i sig selv, så hygger vi også over en kop kaffe samt grillpølser ”avec”.

Håber vi ses – og historien fortsættes……
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.