Opdateringer

Opdatering 10-12-2022

Kære H783-venner

Det er blevet koldt – også i Gedser. Men på trods af temperaturer under frysepunktet var der efter 4 uger igen arbejdsdag i Gedser med talrigt fremmøde.
 

Martins delprojekt med at løsne lokomotivrammens fjederstave, oprensning og opmåling af bøsninger og genmontering blev afsluttet i dag. Naturligvis var det den sidste splitbolt, der drillede og sad urokkeligt fast. Men med den erfaring, Martin og resten af holdet har opbygget, måtte dog også den strække våben og kom ud.

Herefter startede et nyt delprojekt, som måske skulle være blevet udført sammen med det før omtalte: At få justermøtrikkerne på fjederstavene til at gå let Disse møtrikker bruges til at justere affjedringen, når lokomotivet snart kommer på egne hjul: Alle hjul skal helst trykke lige meget på skinnen. Og når lokomotivrammen er monteret med hjul, fjedre og alle andre (til den tid) ”lækkerier” er det vigtigt, at møtrikkerne er til at dreje så let som muligt. Peter kom godt fra start og er færdig med halvdelen.

På sidste arbejdsdag brugte jeg selv det meste af tiden på at skrabe 4 lejer til tenderens forreste 2 aksler. Jeg troede, jeg blev færdig med 2, var usikker på det 3. og kunne ikke få det 4. til at passe. Jørgen, som jeg troede ”bare” skulle godkende de 2 lejer og anvise færdiggørelsen af de 2 sidste blev enig med mig om, at dette IKKE er min spidskompetance. Den ligger et andet sted og det endte da også med, at Martin, Morten og Jørgen færdiggjorde et enkelt leje, mens de resterende 3 er godt på vej. Når nu de var så godt i gang med at skrabe lejer, afrensede jeg de lange bolte, der holder akselkassens over- og underdel sammen, forberedte akselkassernes smørepuder og noterede indkøb af olie, fjedre m.v. til næste gang.

Kronen på værket var så i dag, at vi kunne samle tenderens første akselkasse indeholdende perfekt tilpasset leje, smørepude, olie m.v. Jeg har lagt en mindre billedserie op og teksten udfor hvert enkelt billede forklarer skridtene. Men som det kan ses, skal akselkasserne males efter montering – vi vil ikke få noget ud af at male dem i det frostvejr, der hersker i dag.

Jeg håber, vi når flere arbejdsdage inden jul og nytår – desværre uden mig, der skal på arbejde den 17 og 18.12.

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *