Opdateringer

Opdatering 06-08-2023

Kære H783-venner

Gedser bød på skyer, sol og ingen vind på arbejdsdagen den 5.8.2023. Når det er sommerferietid og mange frivillige er bortrejst, var vi alligevel 2 der var blevet hjemme og lige så godt kunne arbejde videre på projektet.

Første punkt var hængepartiet med det 2. og sidste trin i vandkassen. Det blev svejst færdigt, hvorefter begge blev testet i køkkenvasken for tæthed. Prøven blev bestået af begge, hvorefter de blev afrenset og grundmalet på bagsiden. Sort maskinemalje bliver påført næste gang – så har vi en bedre rustbeskyttelse af selve trinene. Forsiden bliver malet, når de er isvejst tenderkassen, der alligevel skal sandblæses, spartles og males – til den tid.

Herefter blev røgkammerbæreren malet sort på anlægsfladerne mod lokomotivrammen. Malingen tørrede så, så det efter 7 timer var muligt at montere den på sin plads. Det blev den til sidst og vi fik monteret 11 af de tilhørende pasbolte. De sidste 3 stk. var blevet bøjet og så beskadiget, at de skal erstattes af nye. Det er noget Thomas har lovet at tage sig af efter ferien.

Da jeg for en uge siden lagde billedet op af tendertrinene ved trækkassen opdagede jeg, at vi ikke har monteret de bøjler, der skal begrænse fjederbalancernes vandring udover et defineret punkt. En forglemmelse. Heldigvis har Martin så godt styr på vores reservedelslager, at vi – i modsætning til tidligere – kunne fremfinde de manglende 5 bøjler efter kun 10 minutter. Godt Martin har en kropsbygning, der muliggjorde at han kravlede ind under Gedser rangertraktor til den ”forjættede” palle. Jeg selv havde fundet bøjle nr. 6 i en anden palle, mens nr. 7 og 8 ikke har været demonteret rammen. Alle 6 bøjler blev naturligvis afrenset og grunderet – klar til sort maling næste gang.

Trinkonsollerne til rammen ved trækkasserne kom også videre: Der manglede 2 vinkeljern til hver. Den ene slags kunne tages fra de gamle konsoller – så det blev gjort. Den anden slags var så ringe, så nyt vinkeljern er bestilt til montering næste gang. Når dette er sket, er konsollerne klar til nitning. Vi har kontakt til en jernbaneklub, der kan forsyne os med de manglende nitter og vi har lagt billet ind på at kunne få lov til at bruge denne klubs faciliteter til at nitte konsollerne sammen og afventer lige nu endeligt tilsagn.

Der er lang vej endnu – men vi er på vej

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *