Opdateringer

Opdatering 23-09-2023

Kære H783-venner
 
Efteråret nærmer sig – 18 grader og delvist overskyet i Gedser i dag. Men temperaturen er behagelig til endnu en arbejdsdag.
 
Som i husker, så blev ”LEJET” færdigskrabet for 14 dage siden og det samt underkassen blev monteret på sin søle. For at skabe plads til lokohjulenes samt sidste tenderaksels hjemkomst var det så i dag, at vi ville montere aksel 3 under tenderrammen. Et arbejde som vi alle sammen glædede os til.
 
Som sagt, så gjort. Rammen blev skubbet udenfor på ”betonpladsen” foran det gule palæ, stærkt forfulgt af aksel 3. Vi fik en passende kran til at løfte rammen i bagenden, hvorefter akslen kunne trilles til sit bestemmelsessted. Som i måske husker mangler vi en underkasse/oliekasse til lejet på aksel 3 i venstre side. På nuværende tidspunkt gør det ikke så meget, at vi ikke har kassen endnu, idet oliekassen kan monteres nedefra, når den kommer. Mens lejet med underkasse i højre side bare kunne hænge på sin søle, skulle venstre leje sådan set bare med støvplade inderst lægges på den i grafit og olie indsmørte søle, umiddelbart inden rammen blev sænket. Dette gik efter planen og inden kranen slap sit tag helt, monterede vi lige fjedrene til aksel 3 og grovjusterede affjedringen med vores nye møtrikker fra teknisk skole. Perfekt, når en plan lykkes.
 
Under mange museumsgæsters overværelse og tilråb blev rammen skubbet via drejeskiven tilbage i spor 1. Jeg elsker bare de gunk-lyde, når en aksel kører på eller af skiven. Og nu var der endda 3 lyde, som det fremgår af videoen.
Næste skridt var så at montere så mange bremsehængere, -traverser, -klodser samt -stænger, vi kan og har. Dvs. fra bremsetravers ved aksel 1 til aksel 3 via aksel 2. Og her fik vi gavn af flere arbejdsdages kedelige indhold med afrensning, maling, fremfinding og afrensning af splitbolte m.v. Status er nu, at vi mangler én bremsestang mellem aksel 1 og 2 samt montering af hængere, travers, stænger samt klodser på aksel 4. Alle dele til aksel 4 ligger klar og er monteret 2 timer efter aksel 4 er hjemkommet og har fået skrabet sine 2 lejer.
 
Ovenpå denne succes tænkte vi lige lidt frem: Der skal jo monteres trykluft både på lokomotiv og tender, så bremserne også bliver virksomme. Derfor fiskede vi 4 forskellige trykluftbeholdere op af 3 grave. Disse skal trykprøves på et tidspunkt og renses af og males, når den tid kommer.
 
Vi har taget endnu et stort skridt fremad i dag………

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *